Kan blogs revolutionere aktiehandel? David Jenyns af SystemTradingBlog.com tænker så.
Web logs vokser i en eksponentiel tempo på internettet, med en uforudsigelig og dramatiske stigning i nye brugere og nye tjenester. En undersøgelse af Jeffrey Henning forudsagt for nylig, at der vil være en alt 53,4 millioner blogs ved årets udgang, med tusinder skabes ugentligt. Men det er, hvad disse blogs indeholder der interesserer handlende.
Blogs kan dække emner så alvorlig som krigen i Irak eller så latterligt som billeder af ting placeret på katte, men de er den måde, folk over hele verden er begyndt kommunikere deres tanker, deres følelser og deres daglige nyheder. Og denne daglige nyheder, som ofte omfatter arbejdspladsen oplysninger, er hvad er bekymrende regulerende myndigheder og selskaber.
Og mens medierne fordøjer landmark Martha Stewart insider handlende retssag, spotlight nu vender til blogs – potentielt nye hotspot for insider handlende. Markedet kommentatorer forudser allerede, at visse blogs kan krydse grænsen mellem opdaterede nyheder og insider handlende, og virksomheder er begyndt at kigge nøje på medarbejder blogs.
«Hvad lovgivere kan være bange for er potentialet for dette nye medie til at lække aktiekursen følsomme nyheder til markedet,» forklaret Mr. Jenyns. “Bare Tænk over det, tusindvis af trading blogs og hundredvis af aktive bloggere fra fortune 500 virksomheder, der foretager indlæg hver dag. Disse bloggere tale om alt fra deres private liv til indvendig bearbejdning af forretninger. Undertiden denne nyhed er uudgivet til markedet og kan potentielt tip forhandlere til at købe eller sælge aktier. “
Insider-handel er køb eller salg af lager baseret på oplysninger ikke er tilgængelige for offentligheden, ofte forårsaget af en lækage. Med denne fare klart øget tilgængelighed og popularitet af blogs, begyndt lovgivere opmærksomme bloggen samfund. Men selv i lyset af sådan kontrol, nogle handel eksperter mener finansielle blogging kan gavne de dagligdags handlende.
Jenyns forklarede, “For første gang i historien, der er en level playing field. Mæglere og deres top klienter har ikke længere kanten. I handel er kanten om at have breaking news. Nu de seneste oplysninger er tilgængelige for alle med adgang til internettet, og folk deler ikke blot deres nyheder, men deres erfaringer med markedet. Med blogs som mit eget, kan alle have en “kant”.